Vydání občanského průkazu
Občanský průkaz lze na žádost vydat i občanovi mladšímu 15 let nebo občanovi, který nemá trvalý pobyt na území České republiky.
Jaké typy občanských průkazů se vydávají
- občanské průkazy se strojově čitelnými údaji a s kontaktním elektronickým čipem občanům mladším 15 let s dobou platnosti na 5 let, občanům starším 15 let s dobou platnosti na 10 let a občanům starším 70 let s dobou platnosti na 35 let,
- občanské průkazy bez strojově čitelných údajů:
- s dobou platnosti na 6 měsíců, jestliže nelze vydávat občanské průkazy se strojově čitelnými údaji, protože došlo k technické závadě na zařízení zabezpečujícím jejich výrobu nebo ke katastrofě či jiné mimořádné události,
- s dobou platnosti na 3 měsíce, jestliže o něj požádá občan bezprostředně po nabytí českého státního občanství,
- s dobou platnosti na 1 měsíc na žádost občana pouze v případě, že občan potřebuje občanský průkaz v souvislosti s výkonem volebního práva.
Všechny typy občanských průkazů lze použít k cestě do států Evropské unie.
Občan může požádat o vydání občanského průkazu u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
Více informací se dozvíte na stránkách Ministerstva vnitra České republiky.
Ohlášení změny trvalého pobytu
Základní informace
Místem trvalého pobytu se rozumí adresa pobytu občana v České republice, která je vedena v registru obyvatel, kterou si občan zvolí zpravidla v místě, kde má rodinu, rodiče, byt nebo zaměstnání. Občan může mít jen jedno místo trvalého pobytu, a to v objektu, který je podle zvláštního právního předpisu označen číslem popisným nebo evidenčním, popřípadě orientačním číslem a který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci.
Kdo je oprávněn v této věci jednat
Ohlášení změny místa trvalého pobytu provede občan osobně na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu. Za občana mladšího 15 let ohlásí změnu místa trvalého pobytu jeho zákonný zástupce, popřípadě pěstoun. Za občana zbaveného způsobilosti k právním úkonům nebo za občana, jehož způsobilost k právním úkonům byla rozhodnutím soudu omezena tak, že není způsobilý k jednání o hlášení změny místa trvalého pobytu, ohlásí změnu místa trvalého pobytu jeho zákonný zástupce.
Za občana může změnu místa trvalého pobytu ohlásit jím pověřený zmocněnec na základě ověřené plné moci.
Podmínky a postup řešení
Splnění požadovaných náležitostí.
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Dostavením se na příslušné oddělení (osobně a nebo zmocněná osoba) a předložením příslušných dokladů opravňujících k provedení změny trvalého pobytu.
Dotčené instituce
Změna místa trvalého pobytu se provádí na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu.
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Změnu místa trvalého pobytu lze provést na pracovišti oddělení evidence obyvatelMěstského úřadu ve Bzenci.
Jaké doklady a informace musíte mít s sebou
Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen:
- (vyplnit) a podepsat přihlašovací lístek k trvalému pobytu,
- předložit platný občanský průkaz; občan po ukončení pobytu v cizině předkládá cestovní pas, občan po nabytí státního občanství České republiky předkládá doklad o nabytí státního občanství,
- doklad o vlastnictví, příp.oprávnění k užívání bytu/domu,
- doklad o vlastnictví = výpis z katastru nemovitostí nebo kupní smlouva obsahující razítko zápisu vkladu do katastru nemovitostí (originály listin, příp.ověřené kopie),
- oprávnění k užívání bytu nebo domu, např. nájemní smlouva, podnájemní smlouva (originály listin, příp. ověřené kopie),
- úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby = písemný souhlas oprávněné osoby spolu s úředně ověřeným podpisem a doklad prokazující, že se jedná o oprávněnou osobu ( viz výše). V případě, že oprávněná osoba je přítomna při provádění změny místa trvalého pobytu, úředně ověřený podpis se nevyžaduje.
Formuláře
Tiskopis „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“ je k dispozici na každé ohlašovně.
Správní a jiné poplatky
Správní poplatek činí 50,- Kč za osobu starší 15 let. Osoba mladší 15 let od správního poplatku osvobozena.
Lhůty pro vyřízení
Lhůty nejsou zákonem stanoveny.
Další účastníci
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
Návazné činnosti
Do 15 pracovních dnů od provedení změny místa trvalého pobytu je nutno zažádat o nový občanský průkaz.
Možnost řešit elektronicky
Nelze
Právní předpisy
Postupuje se v souladu se zákonem č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád.
Opravné prostředky
Nejsou
Sankce
Zjistí-li se při hlášení místa trvalého pobytu nedostatky v předkládaných dokladech nebo rozpory uváděných údajů s údaji v základním registru obyvatel nebo v informačním systému, vyzve ohlašovna občana k jejich odstranění. Ve výzvě stanoví lhůtu k jejich odstranění, nejméně však 15 dnů. Pokud občan nedostatky ve stanovené lhůtě neodstraní, rozhodne ohlašovna o tom, že změna trvalého pobytu nebude zaevidována.
Dle § 17d zákona o evidenci obyvatel se přestupku se dopustí ten, kdo příslušnému správnímu úřadu ve lhůtě jím stanovené nepředloží požadované doklady pro ověření správnosti a úplnosti údajů vedených v informačním systému, správnímu úřadu uvedenému předloží k ověření údajů vedených v informačním systému neoprávněně pozměněné nebo padělané doklady, správnímu úřadu uvedenému ohlásí nepravdivé údaje k jejich zavedení do informačního systému, nebo neoprávněně nakládá s rodným číslem jiné fyzické osoby.
Za přestupek podle písm. a) lze uložit pokutu do 25 000 Kč, za přestupek podle odstavce b), c) a d) pokutu do 100 000 Kč.
Cestovní doklady
Cestovní pas se vydává ve lhůtě 30 dnů; je-li žádost podána u zastupitelského úřadu, ve lhůtě 120 dnů.
Občan může požádat o vydání cestovního pasu ve zkrácené lhůtě, a to
- v pracovních dnech do 24 hodin, nebo
- do 5 pracovních dnů.
Kdo a za jakých podmínek
O vydání cestovního pasu může požádat:
- občan starší 15 let, ale do doby zletilosti, tj. do 18 let, musí k žádosti přiložit písemný souhlas zákonného zástupce s jeho ověřeným podpisem. Podpis lze ověřit u orgánu, u něhož se podává žádost. Souhlas zákonného zástupce se nevyžaduje, pokud je jeho opatření spojeno s překážkou těžko překonatelnou;
- zákonný zástupce za občana mladšího 15 let; místo zákonného zástupce může podat pěstoun, osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do péče, anebo ředitel zařízení pro výkon ústavní výchovy, které pečuje na základě soudního rozhodnutí o občana mladšího 15 let. Tyto osoby připojují k žádosti souhlas zákonného zástupce s jeho ověřeným podpisem. Souhlas zákonného zástupce se nevyžaduje, pokud je jeho opatření spojeno s překážkou těžko překonatelnou;
- soudem určený opatrovník za občana, jehož svéprávnost je omezena tak, že není způsobilý k podání žádosti;
- za občana staršího 15 let člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem;
- Úřad pro mezinárodně právní ochranu dětí, jde-li o osvojení občana mladšího 15 let do ciziny; jedná-li se o nezletilého občana staršího 15 let, dává tento úřad k žádosti souhlas.
Jak a kam se obrátit
Návštěvou a podáním žádosti u příslušného úřadu.
Žádost o vydání cestovního pasu lze podat:
- u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností, v hlavním městě Praze u úřadu městské části Praha 1 až 22, jedná-li se o cestovní pas vydávaný ve lhůtě 30 dnů, nebo ve zkrácených lhůtách do 24 hodin pracovního dne anebo do 5 pracovních dnů,
- u Ministerstva vnitra, jedná-li se o cestovní pas vydávaný ve zkrácených lhůtách do 24 hodin pracovního dne nebo do 5 pracovních dnů,
- v zahraničí u zastupitelského úřadu České republiky s výjimkou konzulárního úřadu vedeného honorárním konzulárním úředníkem.
Žádost o vydání cestovního pasu ve zkrácených lhůtách nelze podat u zastupitelského úřadu.
Více informací naleznete na stránkách Ministerstva vnitra.
Uzavření sňatku
Prohlášení o uzavření manželství lze učinit
Občanský sňatek
- před matričním úřadem;
- před obecním úřadem, který není matričním úřadem, má-li v obci jeden ze snoubenců trvalý pobyt;
- před kterýmkoli obecním úřadem, je-li život snoubence přímo ohrožen;
- před zastupitelským úřadem ČR v cizině;
- v cizině před kapitánem lodi plující pod vlajkou ČR, kapitánem letadla registrovaného v ČR nebo velitelem vojenské jednotky ČR v zahraničí, je-li život toho, kdo chce uzavřít manželství, přímo ohrožen, a je-li alespoň jeden ze snoubenců občanem ČR.
Církevní sňatek
před orgánem státem registrované církve nebo náboženské společnosti. Byl-li uzavřen občanský sňatek, nemají následné náboženské obřady právní následky, byl-li uzavřen církevní sňatek, nelze následně uzavřít občanský sňatek.
Co musíte předložit:
- vyplněný dotazník k uzavření manželství;
- platný průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas);
- rodný list;
- doklad o státním občanství (lze prokázat občanským průkazem nebo cestovním pasem);
- výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel o místě trvalého pobytu a o osobním stavu (lze prokázat občanským průkazem);
- doklad o zániku předchozího manželství nebo registrovaného partnerství (pravomocný rozsudek o rozvodu, pravomocné rozhodnutí o zrušení partnerství, úmrtní list);
- jde-li o osobu nezletilou starší 16 let – rozhodnutí soudu o povolení uzavřít manželství opatřené doložkou o právní moci;
- jde-li o osobu stiženou duševní poruchou – rozhodnutí soudu o povolení uzavřít manželství opatřené doložkou o právní moci;
- jde-li o cizince – vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství a potvrzení o oprávněnosti pobytu na území České republiky vydané Policií České republiky, které nesmí být starší 7 pracovních dnů.
Potvrzení o oprávněnosti pobytu nemusí předkládat občan Evropské unie, občan jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru (Island, Lichtenštejnsko, Norsko) a Švýcarska.
Předkládané listiny k uzavření manželství vydané orgány cizího státu,musí být opatřeny předepsanými ověřeními, pokud mezinárodní smlouva nestanoví jinak a úředně přeloženy do českého jazyka (tlumočníkem jmenovaným ministrem spravedlnosti nebo předsedou krajského soudu) seznam tlumočníků www.justice.cz
Pokud snoubenec, popřípadě snoubenci nemluví nebo nerozumí česky, nebo snoubenec, popřípadě snoubenci jsou neslyšící nebo němí, je nutná při prohlášení o uzavření manželství přítomnost tlumočníka. Účast tlumočníka zajišťuje jeden ze snoubenců na vlastní náklady. Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o uzavření manželství učinit.
Svatební obřady
Oddací dny, ve kterých jsou konány svatební obřady:
pondělí – neděle v čase od 07.00 – 20.00 hod.
Místo konání obřadu:
- obřadní síň na městském úřadě,
- (zámek – síň – v současné době není možné),
- zámek – park,
- kaple sv. Floriána a Šebestiána – přehled obsazenosti zde
- jiné vhodné místo ve správním obvodu města Bzence.
Poplatky za vykonání obřadu:
- obřadní síň na městském úřadě, ve stanoveném čase z d a r m a
- jiné vhodné místo nebo mimo dobu stanovenou radou obce –(dle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů) Kč 1.000,-
- (krátkodobý pronájem ZÁMEK – síň Kč 2.000,- – v současné době není možné)
- krátkodobý pronájem ZÁMEK – park Kč 2.000,-
- krátkodobý pronájem kaple sv. Floriána a Šebestiána Kč 2.000,-
Svatba na zámku
Kontaktní údaje:
Odpovědná osoba | Telefon | ||
---|---|---|---|
Oldřiška Smejkalová | – matrika | 518 306 421 | matrika@bzenec.cz |
Poznámka:
Nejbližšími obcemi s rozšířenou působností jsou pro občany města Bzenec města: